Schouwburg De Kern

De inspiratiebron van de theatermaker

Eind oktober, de dagen worden korter, de wind zorgt voor een regen van herfstbladeren. Het cultuurseizoen begint op volle toeren te draaien. De podiumkunsten bruisen van de bedrijvigheid. Mailboxen slibben dicht met verkoopbrochures, agenda’s worden ingekleurd met kijkdagen en prospectiemomenten. Stilletjes starten we aan de voorbereiding van een nieuw seizoen. Wij kijken met een gretige nieuwsgierigheid naar vele creaties. Maar waar haalt die theatermaker zijn inspiratie? 

Vanuit een boek? 
Het Zuidelijk Toneel nam de roman De vrouw die de honden te eten gaf van Kristien Hemmerecht onder handen. DeStudio werd hun speelplek. Hoe de meest gehate vrouw van België een stem kreeg, een podium om haar verhaal te doen. Marie-Louise Stheins belichaamt Michèle Martin op een beklijvende manier en neemt je mee in een rollercoaster van emoties. Indringend theater dat blijft nazinderen. 

Vanuit een ontmoeting? 
Louis Janssens en Willen de Wolf ontmoetten elkaar op de toneelschool. Willem stond voor een groep enthousiaste studenten. Louis was één van die studenten. Jaren later beslissen ze om samen een voorstelling te creëren onder de vleugels van deHoe. Analoog is het resultaat. Ze kruipen in elkaars huid, delen frustraties, dansen door hun ontmoetingen en gesprekken, werpen een blik op verleden en toekomst. Een poëtische parel op het toneel.  

Vanuit een groep? 
Matthias Van den Brul nam de regie van Doña Rosita in handen. Samen met de spelers van de Tartaren verdiepte hij zich in het werk van Lorca. Hij koos bewust, omdat het verhaal de ruimte geeft om de personages dominant te laten zijn. Samen gingen ze op zoek naar wat ze van hun zelf in hun rol konden steken? 

Vanuit een missie? 
Lauranne Paulissen en dramaturge Edith Cassiers vormen samen het collectief wyf. Ze hebben een missie. Ze willen vergeten repertoirestukken door vrouwelijke auteurs opvoeren en onderzoeken. Het eerste resultaat, Martha de Krankzinnige, brengen ze naar de bühne van de Monty. Met veel energie en overgave gooien Katarina Antunovic, Edith Cassiers, Lauranne Paulissen, Soraya van Welsenis en Lara Verbeeck alles in de strijd om dit 19de eeuws stuk tot leven te wekken.

Vlaanderen kent ontzetten veel getalenteerde theatermakers. Stuk voor stuk brengen ze het beste van zichzelf, gaan ze opzoek naar een publiek en nemen hen mee in hun verhaal. De Kern bouwt al jaren aan een sterk en geëngageerd theaterpubliek. De plekken binnen onze schouwburg worden duur verkocht. Welke insteek krijgt jullie voorkeur?

Wij gingen kijken op:
12/09/2022 > Willem de Wolf & Louis Janssens met Analoog in Campo
13/09/2022 > Lauranne Paulissen & Wyf met Martha de Krankzinnige in Monty
15/09/2022 > Het Zuidelijk Toneel met De vrouw die de honden te eten gaf in DeStudio
18/09/2022 > Matthias Van de Brul & De Tartaren met Dona Rosita in OPEK

Dries De Meester
programmator theater

© Marie Bouly