In de pers
nieuwsbericht - 26.06.2022
De geboorte van een schouwburg, dat maak je niet elke week mee.
GvA berichtte eerder deze maand over ons nieuwe seizoen (zie afbeelding onderaan).
Ook in juni liet De Morgen in een overzichtsartikel een tiental Vlaamse cultuurhuizen aan het woord over het culturele landschap post-covid en knaldrang in theaterzalen.
Enkele quotes:
Max Temmerman van CC De Kern vraagt van zijn publiek zelfs bewust een grotere inspanning. "We hebben net een rebranding achter de rug en daarin mag het niveau wat hoger. Een race naar de bodem is nooit de oplossing. En het gejammer dat het voor jonge makers moeilijk is, dat hoor ik al dertig jaar. Wijs mij een plek aan waar dat zo is en ik wijs u een plek aan waar dat niet zo is." (…)
Als veel promo voeren en knappe voorstellingen programmeren nog niet volstaan voor een volle zaal, dan valt vroeg of laat het woord beleving. Zo trokken de programmatoren van Cultuurcentrum Mol naar de woonkamers van hun bezoekers om hun aanbod voor te stellen. CC De Schakel in Waregem legt een bus in naar Rijsel om zijn bezoekers te laten genieten van Boris Charmatz en Kae Tempest. Max Temmerman van CC De Kern wil zijn kwakkelende bioscoopwerking opkrikken met een bijbehorend driegangenmenu op basis van het land waar de film is gemaakt. Hij is ook trots op zijn aanbod aan zelf samengestelde double bills: "We geloven dat we meer mensen kunnen lokken voor een unieke avond met Lieven Tavernier en Mauro samen dan dat we voor twee aparte concerten zouden krijgen." (…)
Om het nieuwe en het oude publiek te bereiken, zoeken de cultuurhuizen naar nieuwe manieren om reclame te maken, al moet gezegd dat de meeste daar hun eerste stappen al lang geleden in hebben gezet. "Vroeger drukten we elke maand een overzichtsposter en stuurden we ellenlange mailings uit", zegt Max Temmerman van CC De Kern in Wilrijk. "Nu bereik ik meer volk met een Facebook-advertentie. Toen Wim Opbrouck onlangs kwam optreden, heb ik dezelfde avond nog foto's op onze sociale media gezet. Nog diezelfde nacht hadden de eerste bezoekers gereageerd en ging ik in interactie met hen."